tisdag 4 november 2014

Assignment 4


Okej, då har man alltså för första gången försökt sig på att spela in ljud, redigera dessa i Audacity och försökt skapa en ny resa till ljuden. Det gick väl sådär kan man säga, att spela in ljud var inga problem. Jag spelade in lite ljud här och var på mobilen. Jag gjorde också en fuling och spelade in en bussresa som jag hade tillsammans med mina elever. 

Efter att ha lyssnat på de olika inspelningarna tänkte jag att jag ville beskriva en tågresa ur det förgångna. Det finns en gammal tågräls som inte används längre nere vid hamnen, nu finns det bara rester kvar och det är helt igenvuxet. Hur lät det förr, vem har åkt denna tågslinga tidigare? På något vis kunde jag höra alla röster från tågen som gått här många år tidigare. 
Jag åkte ut och fotograferade. När jag kom hem började jag redigera ljudet. Det var lättare sagt än gjort och jag stötte på en hel del svårigheter, men jag lyckades klura ut hur man skulle göra. Det var faktiskt riktigt roligt! Jag gick loss ordentligt och la på eko, tog bort brus, klippte, gjorde upprepningar, minskade tempot osv... Tre lager ljud blev det tillslut. 
Lyssnar man riktigt noga så kan man höra de små nyanserna;)

Fotografierna la jag in i Moviemaker och redigera in ljudet. Slutresultatet blev som sagt sådär. Ljudet passar inte till fotografierna och jag tycker inte att syftet med min film framgår. (Jag hade alldeles för roligt när jag lekte med Audacity!)

Ur ett pedagogiskt perspektiv så ser jag klart ett samarbete med musiken. Jag känner att jag behöver öva en del på Audacity innan jag kan presentera det för eleverna. 


1 kommentar:

  1. Hej bloggadmin Jag vill dela med mig av några användbara artiklar här för alla som letar efter ekonomisk hjälp att ta sig igenom.
    Jag vill prata om en gudsrädsla långivare som lånar mig 400 000,00 USD för att finansiera mitt företag när jag inte kunde få hjälp från min samhällsbank här i Ohio, Mr Pedro var väldigt trevlig att arbeta med i alla aspekter av ekonomiskt bistånd så jag kommer råda alla här som letar efter ett lån att kontakta Mr Pedro på e-post / WhatsApp-text.
    Pedro E-post: pedroloanss@gmail.com

    SvaraRadera