måndag 10 mars 2014

Gestaltningsuppdrag numero 2

·     
          Jag tyckte att Greta Vocars sätt att utforska ett ämne på var hemskt intressant. I detta projekt vill jag jobba mer utifrån en frågeställning utan att ha ett egentligt mål och bestämd uppfattning om slutresultatet. Jag vill även försöka att arbeta mer interaktivt med mottagarna.
  

·         Min frågeställning handlar om följande; I flera år har jag funderat över de smutsiga handavtryck som jag tycker mig se lite överallt i staden, trapphus, väggar och liknade. Vems är dessa? Är det medvetna avtryck? Samma person (långsökt, men ändå) Hur ser denna människa ut? Varför så smutsiga händer? Torkat sig på väggen? 

·         Vidare kan man fundera vidare på symboliken i just handavtryck, grottmålningar, barns handavtryck i gips, människans avtryck, vad gör jag för avtryck till eftervärlden? Fast det lutar nog främst åt ovanstående frågeställning.

·         Jag tänkte fotografera och samla de handavtryck som jag ser, sedan tänkte jag lägga ut en förfrågan på Facebook och även på detta forum om de har sett liknade händer och om de kan tänkas hjälpa mig genom att fotografera avtrycken och sedan skicka dem till mig.

·         Kanske blir det många fotografier, eller så får jag inga alls. Kanske är det bara jag som lagt märke till dessa avtryck? Har ni sett dessa avtryck? Skicka dem gärna till mig i så fall, berätta var ni hittade dem...





2 kommentarer:

  1. Ska bli intressant att se vad som händer när du involverar andra i ditt letande. Det händer något intressant med ens perception när man uppmärksammas på något vardagligt, obemärkt. Plötsligt ser man det överallt. Jag kan tänka mig att det finns yrkesgrupper som avskyr handavtryck. Hör med dem? Hur tar man bort handavtryck?

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset Matilda!
    /J

    SvaraRadera