lördag 22 mars 2014

Skulle den hålla eller ej?

Då var gjutningen klar! Det var oerhört spännande att dra av formen, vad skulle komma fram där under? Hur mycket skulle vara helt? Hur hade betongen bränt?  Resultatet blev som förväntat:)
Eftersom jag på något vis vill gestalta staden - betongen - naturen - djur - människa så beslöt jag mig för att slänga i lite glas och skruvar... Jag vill fånga känslan av byggarbetsplats.

Idag har jag påbörjat att gjuta formen som ska hålla uppe hela skapelsen. I själva processen kom jag på att det skulle varit passande om man kunde ha någon slags behållare som kunde bevara vatten. Om nu naturen ska komma in i storstadsbetongen så krävs lite växtlighet. Kanske Maskrosor? Maskrosor kan ju växa upp genom asfalt. Vidare kommer jag tänka på Maskrosbarn. Inte för att alla som bor i stan har svårt hemma, utan istället kopplingar till att det hade svårt under uppväxten men lyckades klara sig ändå, -ta sig igenom asfalten..

Efter handledande samtal med Anja Cameron så började jag även fundera över vad en kropp är egentligen? När tar kroppen slut och när börjar den? I nuläget har den handledningen fört mig till att jag ska gjuta min fot helt separat från de andra. Sedan ska jag placera den där benet skulle ha börjat eller slutat, eller kanske en bit därifrån... Vi ser...

2 kommentarer:

  1. Är lite brydd över att inte kunna kommentera men gör ett försök till! Grattis till mycket lyckad gjutning! Kanske gjuta någon form av behållare med lite öppning för att det som finns inuti ska kunna spränga sig igenom? Tillbaka till Antony Gormleys kropphus...om en kropp spränger sig ut ur något vad händer då?

    SvaraRadera
  2. Åh Anja, jag tänkte också på Gormley! Jessica, det känns verkligen som att du har skapat en intressant ingång till att få ihop en byggarbetsplats och koppla ihop staden - naturen - människan. Hur funkar det med filmjölk och att låta mossa börja växa? Eller förresten: lyckas du få dit en maskros är det ju verkligen en fin symbolik!

    SvaraRadera