När jag läste denna uppgift blev jag så sugen på att prova
att göra den med mina årskurs nio elever! Uppdragen var den samma, men jag sa
åt dem att de fick lov att göra andra påhittade uppdrag också. Jag lät dem även
arbeta i grupp om de föredrog det.
Först visade jag dem lite olika performance från youtube som
jag tyckte kunde vara igångsättande, sedan fick de sätta igång.
Här kommer
några exempel på performance uppdrag som de själv hittat på och valde att genomföra.
En grupp klädde upp sig i kostym och ställde sig på ett torg
och delade ut flyers att de var ”det organiserade tiggeriet AB”(som kontring på
Sd:s kampanj– vi vill stoppa det organiserade tiggeriet.)
En annan grupp delade ut visitkort med fina ord.
En annan
delade ut pappershjärtan där det stod sprid kärlek.
Ytterligare en grupp lade en tia med en lapp under. På
lappen stod det ”jag erbjuder dej den här tian. Om ingen har tagit den innan kl
fyra kommer den och några till att skänkas till en välgörenhetsorganisation som
hjälper Afrikas barn” (detta uppdrag utvecklades till att summan ökades till
150 kronor…)
Deras texter var väldigt roliga och intressanta att läsa, de
tog sig an uppgiften med hull och hår! Frågan är nu hur man betygsätter
performance? Jag var lite väl spontan när jag satte denna uppgift i händerna på
mina elever så jag hade inte riktigt tänkt igenom hur jag skulle göra min
bedömning… Hur tänker ni att man ska bedöma en sådan här uppgift? Hur kommer
Peter bedöma våra performanceuppdrag?
Här är i alla fall ett axplock av bilder på de
performanceuppdrag som de genomförde!
Och givetvis ska även jag genomföra denna assignment;-)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar