fredag 15 november 2013

Ett "fake"-horn har skapats. En horn som ska fylla ut saknaden av det förlorade hornet. Tankarna går till människans kamp mot bröstcancer. Saknaden av två bröst fylls ut av ett "fake"-bröst för att kompensera en bit av sig själv, för att få känna sig normal? 2007 drabbades jag av Hodkinslymfom - cancer i lymfsystemet. En tuff motståndare som krävde tuff behandling. (Nu är jag helt friskförklarad!:-D) Cellgifterna gjorde så att allt mitt hår ramlade av. Hur mycket av dig sitter i håret? Jag provade ut två peruker som skulle efterlikna mitt forna jag, min forna gestalt, men jag tror jag använde dem max två gånger. Det var inte jag. Jag kände mig oäkta. Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med mina tankar, men när jag ser detta tunga, ståtliga horn  så tänker jag på dess bärare. Styrkan och symboliken är slående! Det är bara hanarna som får bära dessa magnifika horn. Jag har valt att kalla min figur en kvinnogestalt.

3 kommentarer:

  1. Starkt! Här är du inne på ett väldigt intressant områden, tycker jag. Får onekligen mig att komma av mig i vardagsstressen och hamna i lite existensiella tankar.
    Så underbart skönt att du besegrade cancern. Otäck sjukdom. Hu. Som sagt, skönt att du är frisk!

    SvaraRadera
  2. Jag var verkligen berörd av att läsa din historia och fortsatte tänka på allt vad du har skrivit under min promenad i skogen. Ja det tycker jag absolut - en kvinnogestalt ska det heta.

    SvaraRadera
  3. Oj, jag blir mycket berörd av din historia. Håller med er andra, en kvinnogestalt passar utmärkt

    SvaraRadera